Tilbage til oversigt
Event

Webinar om dataetik i mediebranchen (afholdt)

Mandag d. 16. maj. 2022

09:00 – 11:00

Online

På dette webinar præsenterer Danske Medier og Erhvervsstyrelsen deres erfaringer og tilbud omkring dataetik og giver et indblik i nye tal om, hvordan der allerede i dag arbejdes med dataetik i mediebranchen

Danske medievirksomheder er en branche, som i høj grad drager fordel af potentialerne ved øget dataanvendelse fx til personalisering af produkter til deres kunder. 

Den øgede brug af data og algoritmer går hånd i hånd med en række dataetiske dilemmaer, og det er afgørende at mennesket beholder hovedrollen. Opgaven kan være svær at løse for den enkelte virksomhed, og derfor har Danske Medier og Erhvervsstyrelsen igangsat et samarbejde som skal understøtte arbejdet med ansvarlig dataanvendelse i mediebranchen.

På dette webinar præsenterer Danske Medier og Erhvervsstyrelsen deres erfaringer og tilbud omkring dataetik og giver et indblik i nye tal om, hvordan der allerede i dag arbejdes med dataetik i mediebranchen.

Du kan også møde Kasper Lindskow, Ekstra Bladet JP/Politikens Hus, og Mette Rosendahl, Teknologiens Mediehus som fortæller om de muligheder og udfordringer dataetik kan afsted. 

Til slut kan du høre mere om D-mærket – Danmarks første certificeringsordning, som favner både it-sikkerhed og dataetik samt få et overblik over konkrete værktøjer, der hjælper virksomheder med at gribe dataetik an i praksis.

Program

09.00 – 09.10 Velkomst v/ Lars Bønløkke Lé, kontorchef i Erhvervsstyrelsen

09.10 – 09.25 Hvor er mediebranchens medlemmer i dag i arbejdet med dataetik? v/ Nikolaj Lægaard Simonsen, politisk konsulent i Danske Medier

09.25 – 09.50 Dataetik som kilde til værdiskabelse, v/ Kasper Lindskow, Head of Research and Innovation hos Ekstra Bladet JP/Politikkens Hus

09.50 – 10.00 Pause

10.00 – 10.25 Et indefra perspektiv på dataetik i praksis v/ Mette Rosendahl, udviklingsdirektør hos Teknologiens Mediehus

10.25 – 10.40 Hvad er D-mærket og hvordan kommer du i gang? v/ Mikael Jensen, direktør i D-mærket

10.40 – 11.00 Værktøjer til at komme i gang med dataetik v/ Maria Landtved Kierkegaard, fuldmægtig, Erhvervsstyrelsen

Skip to content