D-mærket søsætter ny kampagne med Brian Mikkelsen: Virksomheder skal have sprog for cybersikkerhed

Flere danske virksomheder skal have fokus på og sprog for it-sikkerhed. Derfor lancerer D-mærket, Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, en ny kampagne inspireret af Halfdan Rasmussens ABC med Brian Mikkelsen som speaker.

D-mærkets vil styrke virksomheders sprog for cybersikkerhed

ForfatterD-mærket
Udgivet21.02.2025

Cybersikkerhed skal være en prioritet og naturligt samtaleemne i flere danske virksomheder.

I dag har 35 procent af landets små og mellemstore virksomheder et for lavt sikkerhedsniveau ifølge Digitaliseringsstyrelsen. Det tal skal endnu længere ned, både for den enkelte virksomheds og samfundets skyld.

Derfor lancerer D-mærket, Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, nu en kampagne for at sætte fokus på cybersikkerhed i danske virksomhedsledelser.

”I en tid med tiltagende cyberstrusler er it-sikkerhed helt afgørende for at sikre morgendagens drift for den enkelte virksomhed, og så skaber det samtidig konkurrencefordele. Det er væsentlige pointer, der nogle gange går tabt, og det ønsker vi at sætte fokus på i et enkelt og letforståeligt sprog, for det behøver ikke være vanskeligt at arbejde med it-sikkerhed,” siger Mikael Jensen, direktør i D-mærket.

Cybersikkerhed er nemlig langt fra at være en udgift. Den årlige undersøgelse Cyberbarometeret viser år for år, at virksomheder opnår flere konkurrencefordel, jo flere cybersikkerhedsinitiativer de søsætter.

ABC for cybersikkerhed

For at gøre cybersikkerhed letforståeligt og mere tilgængeligt er kampagnen inspireret af Halfdan Rasmussens klassiske ABC. Indholdet er i første omgang en række animationsvideoer, som hver fortæller om en fordel eller værdi ved at arbejde med it-sikkerhed: A for Ansvar, B for Bundlinje og C for Cybersikkerhed.

Videoerne er speaket af Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv, der sammen med brancheorganisationerne Industriens Fond, Dansk Industri, SMV Danmark og Forbrugerrådet Tænk står bag D-mærket. Og Brian Mikkelsens engagement er væsentligt for kampagnen.

”Som direktør for Dansk Erhverv, har Brian Mikkelsen en uvurderlig stemme, derfor er vi utrolig glade for at han vil hjælpe med at formidle et så væsentligt budskab og bidrage til at styrke cybersikkerheden på tværs af dansk erhvervsliv,” siger Mikael Jensen.

Se kampagnefilmen her

Kampagnen kører fra Januar 2025.

Få styr på cybersikkerheden med D-mærket